Kuolleiden lasten muistopäivää vietetään lauantaina 23.9. rukoushetken merkeissä

Pieni patsas, jossa lapsi nojaa isoon käteen, jonka kämmen on suojaavasti lapsen pään päällä. Patsaan viere...

Rantakylän kirkossa (Rantakylänkatu 2) vietetään kuolleiden lasten muistopäivän rukoushetkeä lauantaina 23.9. kello 16. Rukoushetki sisältää musiikkia, runoja ja rukousosion, jonka aikana voi sytyttää kynttilän kuolleen lapsen muistoksi. Hartaushetki kestää noin puoli tuntia, ja sen jälkeen on mahdollisuus jäädä keskustelemaan teen äärelle. Paikalla ovat lastenohjaaja Anu Hynninen ja pastori Hanna Pajarinen. Kanttori Elina Vitri-Viitaniemi vastaa illan musiikista. Tilaisuus on tarkoitettu kaikille, joita lapsen kuolema jollakin lailla koskettaa.

Kuolleiden lasten muistopäivä on valtakunnallinen tapahtuma, joka on tarkoitettu lapsensa menettäneille vanhemmille, siskoille ja veljille, isovanhemmille, kummilapsen menettäneille, tarha- ja koulukaveria ikävöimään jääneille ja muille tuttaville. Päivä on myös heille, jotka tuntevat surua tragedioiden uhreista Suomessa ja maailmalla. Lapsen iällä ei ole merkitystä, sillä myös aikuisena kuollutta lasta voivat vanhemmat jäädä ikävöimään.

Kuolleiden lasten muistopäivää vietetään vuosittain 23.9. Muistopäivän vietto on alkanut lapsensa menettäneiden vanhempien aloitteesta vuonna 2010. Rantakylässä tilaisuus järjestetään nyt seitsemättä kertaa.

– Vuosittain moni perhe kokee lapsen kuoleman. Samalla menetys koskettaa laajasti ympärillä olevia ihmisiä. Suru ja menetys koskettavat vielä vuosienkin päästä. Kuolleiden lasten muistopäivänä me lapsemme menettäneet voimme kokoontua yhteen ja tukeutua toisiimme, muistella ja sytyttää kynttilän, Anu Hynninen toteaa.

2023-09-18 10:56:00.0