Vauvan päivänä iloitaan vauvoista, mikkelinpäivänä lapsista ja enkeleistä

Vauva katsoo kameraan silmät pyöreinä iso pyyhe pään päällä.

Vauvan päivän tapahtumia vietetään Rantakylän, Joensuun ja Enon seurakunnissa perjantaina 29. syyskuuta. Valtakunnallista vauvan päivää vietetään vuosittain syyskuun viimeisenä perjantaina, ja päivän tarkoitus on kiinnittää huomio vauvoihin niin perheissä, työpaikoilla kuin koko valtakunnassa.

Vauvan päivän tämänvuotinen teema on Vauvoissa on valo. Tänä vuonna seitsemättä kertaa vietettävän tapahtuman alullepanija on VauvaSuomi ry.

Joensuun seurakuntien vauvan päivän tapahtumia

Rantakylän kirkolla (Rantakylänkatu 2) kello 9–12 järjestettävässä tapahtumassa on muun muassa kirkkomuskari, vauvajumppaa, vauvatanssia, imetysohjausta sekä äitiysfysioterapeutin ohjausta ja vauvahierontaa. Tarjolla on myös keittolounasta ja kahvia vapaaehtoisella maksulla kello 11–12. Mukana menossa on mahdollisimman laajasti vauvaperheiden kanssa toimivia tahoja kuten Lähiötalo, neuvola ja paikallisia järjestöjä, joiden palveluita ja toimintoja halutaan tehdä vauvaperheille tutuksi.

Noljakan kirkolla (Kervilänkuja 2) vauvan päivän tapahtumaa vietetään kello 9.30–11.30. Tapahtuma alkaa yhteisellä kirkkomuskarituokiolla, ja ohjelmassa on muun muassa maakuntajohtaja Markus Hirvosen tervehdys, vauvahierontaa ja neuvontaa, lapsiperhepalveluiden esittelyä, arvonta ja ruokailu. Koko perheelle suunnattu tapahtuma on maksuton, ja sen järjestävät yhteistyössä Joensuun seurakunta, Perheentalo Joensuu, MLL Joensuu, Karelian hoiva ja SL Health.

Enossa vauvaperheille on tarjolla vauvamuskari, värikylpyä ja välipalaa vauvan päivän tapahtumassa kello 10–12 Enon seurakuntatalolla. Perheen isommille lapsille on askartelua ja temppurata. Vauvoille suositellaan ottamaan mukaan vaatteet, jotka eivät sotkua säikähdä.

Kaikki Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän seurakunnat huomioivat vauvaperheet säännöllisessä viikkotoiminnassaan pitkin vuotta. Seurakunnasta riippuen tarjolla on muun muassa vauvakerhoja, perhekerhoja ja muskareita.

Mikkelinpäivä on luterilaisen kirkon ainoa enkelijuhla

Mikkelinpäivää vietetään sunnuntaina 1.10. Mikkelinpäivä on luterilaisen kirkon ainoa enkelijuhla ja kirkkovuoden syyskaudelle sijoittuva suuri juhlapäivä. Päivä on saanut nimensä arkkienkeli Mikaelista, jolle on omistettu Suomessa kymmenen keskiaikaista kirkkoa ja jota on pidetty myös taivaallisten sotajoukkojen johtajana. Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa mikkelinpäivää vietetään Mikon, Mikan, Mikaelin, Miikan, Miskan ja Mikaelan nimipäivää seuraavana sunnuntaina.

Enkelien lisäksi mikkelinpäivää on vietetty myös lasten juhlapyhänä, koska Jeesus antoi lapsille erityisen arvon. Seurakuntien varhaiskasvatuksessa mikkelinpäivä on yksi kirkkovuoden tärkeimmistä päivistä ja monissa seurakunnissa vietetäänkin mikkelinpäivänä perhemessua.

Perheiden juhla Noljakan kirkolla

Noljakan kirkossa mikkelinpäivää juhlitaan tänä vuonna erityisellä suojelusenkeli-teemaisella koko perheen yhteisellä Messy Church -tapahtumalla klo 15 alkaen. Luvassa on muun muassa toimintapisteitä, joissa askarrellen ja liikkuen tutustutaan päivän Raamatun kertomukseen.

Kirkon pihalla pääsee tutustumaan paloautoon ja ambulanssiin ja voi nauttia popcorneja popparikoneesta. Maksuton ja kaikenikäisille avoin tapahtuma sisältää yhteisen juhlan lisäksi ilmaisen ruokailun. Noljakan kirkon toiminnalliset Messy Church -tilaisuudet ovat saavuttaneet suuren suosion.

2023-09-22 11:42:00.0