Ensi viikolla vietetään Reilun kaupan viikkoa – Joensuun seurakunnissa huomioidaan vastuullisuus

Hymyilevä tummaihoinen mies pitää käsissään kolmea kasvin taimea, taustalla puutarhaa, aitaa ja iso saavi.

Kuva: Francis Kokoroko, Reilu kauppa ry/Fairtrade Finland

Ensi viikolla vietetään Reilun kaupan viikkoa. Reilu kauppa on sertifiointijärjestelmä, joka ottaa huomioon ihmisoikeudet ja ympäristön. Vuosittain järjestettävä Reilun kaupan viikko muistuttaa suomalaisia Reilun kaupan olemassaolosta ja siitä, miten jokainen voi vaikuttaa vastuullisilla ostosvalinnoillaan.

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän seurakunnista Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän, Pyhäselän ja Vaara-Karjalan seurakunnat ovat Reilun kaupan seurakuntia. Se tarkoittaa, että seurakuntien verorahoilla hankitaan tuotteita, joiden avulla edistetään oikeudenmukaisempaa maailmankauppaa ja ihmisoikeuksia.

Reilun kaupan tuotteet ovat käytössä myös seurakuntayhtymän kurssikeskuksessa Vaiviossa, jossa Reilun kaupan viikolla hyödynnetään ainakin Reilun kaupan ruusuja, kahvia, teetä ja hunajaa. Vaivion kurssikeskus on lisäksi sitoutunut käyttämään luomu- ja lähiruokaa tarjoiluissaan: paikka on tällä hetkellä Portaat luomuun -ohjelman tasolla neljä, mikä tarkoittaa, että luomua on 20–50 prosenttia kurssikeskuksen tarjoilusta ja keittiössä käytetään vähintään kahdeksaa merkittävää raaka-ainetta pysyvästi luomutuotteina. Portaat luomuun -ohjelmassa on kaikkiaan kuusi tasoa, joista ensimmäisellä tasolla luomun osuus on 1–5 prosenttia ja kuudennella tasolla se on yli 85 prosenttia.

Reilun kaupan tuotteita voi lisäksi ostaa pitkin vuotta Joensuun seurakuntakeskuksen Duka-puodista. Duka-puodin tuotto ohjataan suoraan Joensuun seurakunnan kautta kehitysyhteistyöhön, lähetystyön nimikkokohteisiin sekä nimikkolähettien työn tukemiseen. Yhteistyössä ovat mukana Naisten Pankki ja Joensuu-Ghana -seura.

2023-10-04 16:27:00.0