Joensuussa kävellään rauhan ja vieraanvaraisuuden nimissä YK:n päivänä 24.10.

Ihmisjoukko kävelemässä kadulla, pitävät banderollia, jossa lukee Uskot yhteiskuntarauhan puolesta! Lisäksi...

Uskonnot yhdessä rauhan ja vieraanvaraisuuden puolesta! Uskontojen rauhankävely toteutetaan YK:n päivänä 24.10.2023 kello 17 alkaen viidessä kaupungissa: Turussa, Oulussa, Tampereella, Jyväskylässä ja Joensuussa. Helsingissä järjestetään kävelyn sijasta moniuskontoinen rauhankonsertti.

Joensuussa kävellään Pyhän Nikolaoksen kirkolta (Kirkkokatu 32) Kirkkokatua pitkin Joensuun luterilaiselle kirkolle (Papinkatu 1b) ja sieltä Kauppakatua pitkin torille. Kirkoilla ja torilla kuullaan puheenvuoroja rauhasta ja vieraanvaraisuudesta sekä eri uskontojen pyhiä tekstejä. Puhujina ovat muun muassa Sari Koskinen (vihr.) Joensuun kaupunginhallituksesta ja Sanna Heinonen, Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen toiminnanjohtaja.

Torilla on tarjolla kasviskeittoa soppatykistä ja kahvit Kohtaamisen kahvilassa. Kaikki ovat tervetulleita rauhankävelylle uskonnosta tai katsomuksesta riippumatta. Mukaan voi liittyä vapaasti myös matkan varrelta. Tapahtuma on maksuton.

Ihmiset eri uskonnoista liittyvät yhteen vuosittaisilla YK:n päivän rauhankävelyillä osoittaakseen, että moninaisuus on voimavara, jonka avulla voimme rakentaa yhdessä parempaa maailmaa. Tämän vuoden rauhankävelyjen teemana on vieraanvaraisuus, joka on olennainen osa uskontoja.

Maailmassa on tällä hetkellä kymmeniä miljoonia pakolaisia, jotka ovat joutuneet jättämään kotinsa taakseen ja hakemaan turvaa uudesta paikasta erilaisten kriisien takia. Uskonnot tukevat kriiseissä selviämistä ja niistä toipumista eli resilienssiä. YK:n pakolaisjärjestö UNHCR julkaisi vuonna 2013 asiakirjan “Welcoming the Stranger: Affirmations for Faith Leaders”Linkki avautuu uudessa välilehdessä, joka kokoaa eri uskontojen pohjalta vieraanvaraisen tavan ottaa vastaan suojelua tarvitsevia uusia tulijoita.

– Kultainen sääntö on yhteinen nimittäjä monissa maailmanuskonnoissa: tee toisille niin kuin toivoisit itsellesi tehtävän. Uskonnollisissa yhteisöissä halutaan vaalia vieraanvaraisuutta toisiamme kohtaan ja välttää vastakkainasettelua. Uskontojen yhteinen rauhankävely on merkki uskontojen välisestä ystävyydestä ja halusta edistää rauhaa Suomessa ja maailmassa sotien ja polarisaation keskellä, kuvailee USKOT-foorumin toiminnanjohtaja Katri Kuusikallio.

Kävelyt järjestää uskontojen yhteistyöjärjestö USKOT-foorumiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2023-10-16 10:23:00.0