Kynttilät syttyvät itsemurhan tehneiden muistolle 19.11.

Tyyliteltyjä erikokoisia kynttilöitä, joiden liekit lepattavat.

Joensuun hautausmaalla vietetään sunnuntaina 19.11. jo perinteeksi muodostunutta kynttilätapahtumaa itsemurhan tehneiden muistolle.

Tilaisuus alkaa kello 15.30 kynttilöiden sytytyksellä Joensuun hautausmaan muistelupaikalla (Rauhankatu 4), minkä jälkeen vietetään muistohetkeä sisällä Ristinkappelissa kello 16 alkaen. Muistohetki sisältää musiikkia, runoja, tanssiesityksen ja yhteislaulua. Lisäksi tilaisuudessa on glögitarjoilu. Oman aiheeseen liittyvän runonsa voi halutessaan lähettää tilaisuudessa luettavaksi sähköpostilla osoitteeseen saara.suihko@pkmielenterveydentuki.fi. Runot pyydetään lähettämään hyvissä ajoin ennen tilaisuutta.

Tapahtuma on avoin kaikille, joiden läheinen on kuollut oman käden kautta. Paikalle voi tulla sytyttämään kynttilän riippumatta siitä, miten pitkä aika läheisen kuolemasta on. Tilaisuuden järjestävät Joensuun ev.lut. seurakunta, Pohjois-Karjalan mielenterveysomaiset FinFami ry ja Pohjois-Karjalan Mielenterveydentuki ry sekä mukana on Surunauha ry. Paikalla on työntekijöitä seurakunnista, FinFamista ja Pohjois-Karjalan Mielenterveydentuki ry:stä.

Surunauha ry:n verkkosivujen mukaan Suomessa kuoli 747 ihmistä itsemurhan kautta vuonna 2021. Keskimäärin itsemurhia tehdään 2–3 päivässä. Aihe koskettaa kaiken ikäisiä ihmisiä sukupuoleen tai sosioekonomiseen asemaan katsomatta.

Itsemurhan tehneiden muistopäivää on vietetty Suomessa Mielenterveyden keskusliiton aloitteesta vuodesta 1992 lähtien. Muistopäivän kynttilätapahtumilla kunnioitetaan itsemurhan kautta kuolleiden muistoa ja pyritään tuomaan lohtua läheisensä menettäneille. Nykyisin kynttilätapahtumia järjestetään kymmenillä paikkakunnilla.

2023-11-13 15:05:00.0