Jouluseimipolku avautui Joensuun keskustaan

Kuusen oksa, lumisadetta ja kullanvärisiä valopilkkuja.

Seimipolku on Joensuun keskustan näyteikkunoissa esillä olevien jouluseimien kokoelma. Se toteutetaan vuosittain Joensuun evankelis-luterilaisen seurakunnan sekä paikallisten yritysten ja yhteisöjen yhteistyönä. Seimet ovat esillä ajalla 19.11.2023-6.1.2024, nyt jo yhdeksättä kertaa.

Seimikohteita on tänä vuonna 13. Mukana on jo aiemmilta vuosilta tuttuja yrityksiä ja yhteisöjä. Seimipolun seimet ovat hyvin erilaisia ja ilmentävät seimiperinteen kansainvälistä moninaisuutta. Tänäkin vuonna mukana on myös muutamia seurakuntalaisilta lainaan saatuja seimiä. Seimipolun kartta löytyy Hoosianna.fi-sivustolta.

Ensimmäisen joulun tapahtumien kuvaaminen nukkehahmoin, kuvin, maalauksin, veistoksin ja näyttelemällä on vuosisatoja vanha kristillinen perinne. Seimiasetelmat ovat käsityöläisten taidonnäytteitä. Jeesus-lapsen seimen ympärillä ovat Maria ja Joosef sekä paimenia, enkeleitä, itämaan tietäjät, aasi ja härkä. Asetelmassa voi olla myös tavallisia kyläläisiä, erilaisia kotieläimiä, tähti, tietäjien kameleita ja norsuja.

Hoosianna.fi-sivustolta löydät seurakuntien joulun ajan tapahtumat

Joensuun ev.lut. seurakuntien joulusivusto Hoosianna.fi on avattu. Sivustolle on koottu Enon, Joensuun, Pielisensuun, Pyhäselän, Rantakylän ja Vaara-Karjalan seurakuntien joulutapahtumat ensimmäisestä adventista 3.12.2023 loppiaiseen 6.1.2024.

Luvassa on joulukonsertteja, Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksia, myyjäisiä ja puurojuhlia. Myös perinteiset joulukirkot kutsuvat pysähtymään joulun sanoman äärelle. Hoosianna.fi-sivustolta löytyy lisäksi tietoa mahdollisuuksista osallistua paikallisiin joulukeräyksiin.

Hoosianna.fi on Joensuun ev.lut. seurakuntien kausisivusto, joka julkaistaan joulun alla joulusisällöllä ja pääsiäisen alla pääsiäissisällöllä.

www.hoosianna.fi

Mon Nov 20 09:05:15 EET 2023