Ensimmäisen adventtisunnuntain Hoosianna-kirkot – Jouluradiolta kaksi uutta Hoosianna-versiota

Neljä kynttilää, joista yksi palaa.

Adventin aika käynnistetään Joensuun evankelisluterilaisissa seurakunnissa sunnuntaina 3.12. laulamalla Hoosianna-hymniä. Ensimmäinen adventti on yksi suosituimmista juhlapyhistä kirkossamme, ja siitä käynnistyy joulun odotuksen lisäksi uusi kirkkovuosi.

Hoosianna-hymnin laulaminen ensimmäisenä adventtisunnuntaina on vanha perinne Suomessa ja Ruotsissa. Suomen luterilaisen kirkon virsikirjaan Hoosianna (virsi 1) pääsi kuitenkin vasta vuonna 1986, vaikka se on jo pitkään ollut yksi suosituimmista virsistämme. Yhteinen Hoosianna avaa suomalaisten sydämet joululle.

Ensimmäisen adventtisunnuntain tilaisuuksia

Ensimmäisen adventtisunnuntain messut alkavat Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän, Pyhäselän, Enon ja Tuupovaaran kirkoissa kello 10. Noljakan kirkossa messu alkaa kello 13 ja Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla klo 14.

Rantakylässä ensimmäisenä adventtina järjestetään suosittu koko perheen Sunnuntai kirkolla -tapahtuma. Ohjelmassa on muun muassa perhemessu, joulupuuro, myyjäiset lähetystyön hyväksi sekä yhteistä tekemistä lapsille ja aikuisille.

Kurkistus jouluun -tapahtuma avaa joulukauden Enossa. Päivä alkaa Enon kirkossa kello 10 perheille suunnatulla messulla. Messun jälkeen seurakuntatalolla on joulupuuro sekä jouluista puuhaa.

Hoosianna-hymni lauletaan myös jo perinteeksi muodostuneessa Adventin avauksessa Penttilän amfilla kello 18. Tapahtumassa vietetään sanajumalanpalvelusta ja adventinajan avausta. Kaikille avoimen tapahtuman ideana on avata joulu keskieurooppalaiseen tapaan ulkona. Tapahtumassa on säävaraus.

Lisää joulun ajan tapahtumia on verkossa Joensuun seurakuntien joulusivuilla hoosianna.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Jouluradion Hoosianna-versiot

Jouluradio julkaisee tänä vuonna kaksi uutta versiota Hoosiannasta: toisen toteutti tekoäly ja toisessa tekoäly toimi työkaverina. Lähtökohtana uusissa Hoosiannoissa on ollut, että jo olemassa olevia versioita ei kopioida. Lopputulos saattaa yllättää kuuntelijan.

Tekoälyn tekemä Hosanna on täysin uudenlainen tulkinta teemasta, se ei noudata perinteisen Hoosiannan sävelkulkuja. Tässä versiossa tuottaja Patrick Ihalainen toimi tekoälyn kuratoijana. Valmista kappaletta edelsi liki 70 tekoälyllä tehdyn version kuratointi johonkin pisteeseen saakka.

DJ ja artisti Rony Rex alias Rony Vartio teki 90-luvun eurodancesta inspiroituneen toisen version Hoosianna-virrestä. Hän käytti Hoosiannan teossa työkalunaan tekoälyä. Hän kuvailee konetta osana tekoprosessia ikään kuin kaveriksi studiossa, joka ehdottaa eri vaihtoehtoja silloin kun ihminen miettii, miten edetä.

Jouluradion vastaava tuottaja Katri Ketola kertoo, että Jouluradio on aina ollut etunenässä kokeilemassa uutta tekniikkaa. Hoosiannan myötä tekijät haluavat nostaa esiin laajempaa keskustelua tekoälyn käytön vaikutuksista.

– Tekoäly on jo. Meidän pitää pohtia, miten hyödynnämme sitä eettisesti. Tämä on ollut meille keskeinen kysymys Hoosianna-projektissa, Katri Ketola toteaa.

Hosanna soi adventtisunnuntaina 3.12. klo 00:00 Jouluradion pääkanavalla, Joensuussa taajuudella 100,7 MHz. Rony Rexin sovittama Hoosianna soi 3.12. tasatunnein PopJoulussa ja Lasten jouluradiossa, joita voi kuunnella netissä osoitteessa jouluradio.fi.

Jouluradio on kahdeksan kanavan joulumusiikkiperhe ja verkkomedia. Jouluradio on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien lahja kuuntelijoille ja sen mahdollistavat seurakunnat ympäri Suomen.

2023-11-30 13:19:00.0