Jouluna hautausmaalla on paljon kävijöitä – muista Joensuun hautausmaan poikkeavat liikennejärjestelyt sekä kynttilöiden paloturvallisuus

Paljon muistolyhtyjä valoina pimeässä.

Joulun aikana monien perinteisiin kuuluu läheisten haudoilla käyminen, mikä aiheuttaa paljon liikennettä hautausmaiden läheisyydessä. Joensuun hautausmaalla kävijöiden toivotaan pitävän mielessä alueen muuttuneet liikennejärjestelyt.

Ristinkappelille ja sen parkkipaikoille vievä tie on marraskuussa muutettu yksisuuntaiseksi. Sisääntulo parkkipaikoille tapahtuu ainoastaan uuden Koulukadun liikenneympyrän kautta. Hautausmaan parkkipaikoilta ja Ristinkappelilta poistutaan Teollisuuskadulle. Poikkeavat liikennejärjestelyt Joensuun hautausmaalla ovat voimassa koko talven ajan.

Jouluaaton odotetaan olevan vilkkain päivä hautausmailla. Myös kaupungin muilla hautausmailla voi syntyä ajoittain ruuhkaa parkkipaikoille. Hautausmaalla kävijöille toivotaan joulumieltä ja reilusti malttia mukaan.

Hautausmaalle kynttilöitä vieviä ihmisiä muistutetaan myös varovaisuudesta tulen kanssa. Etenkin muistelupaikoille kertyy jouluna satoja kynttilöitä. Liian lähekkäin asetelluissa kynttilöissä on allaspalon vaara. Allaspalo tarkoittaa astiassa höyrystyvän steariinin palamista, jolloin liian lähekkäin asetetut kynttilät voivat lämmetessään aiheuttaa ison roihun.

Joensuun seurakuntayhtymän hautaustoimen päällikkö Virpi Kiviniemi ohjeistaa asettamaan kynttilät vähintään viiden sentin tai kynttilän halkaisijan mitan päähän toisistaan. Palovaaran vuoksi roihut ovat muistelupaikoilla kokonaan kiellettyjä.

– Muistaminen ja muisteleminen on tärkeää, mutta oikeilla valinnoilla voi myös vähentää muovijätteen määrää. Kynttilän voi tuoda lyhdyssä ja muutama kynttiläkin valaisee haudan. Led-kynttiläkin voi olla vaihtoehto, kunhan muistetaan, miten elektroniikka sisältävä kynttilä oikeaoppisesti hävitetään, Kiviniemi sanoo.

Tue Dec 19 11:17:58 EET 2023