Seurakunnissa koottiin lahjoitusten turvin yli 500 joulukassia vähävaraisille – verkkokeräys jatkuu tapaninpäivään saakka

Joulukassi punaisella taustalla.

Joensuun ev.lut. seurakunnissa toteutettiin tänä vuonna jo 11. kerran Joulukassikeräys, jolla tuetaan paikallisten vähävaraisten joulun viettoa ruokakasseilla. Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän, Pyhäselän ja Vaara-Karjalan seurakuntien järjestämä keräys tuotti yhteensä 366 joulukassia.

Keräyksessä otettiin vastaan lahjoituksina noin 30 euron arvoisia vakiosisältöisiä joulukasseja, jotka sisälsivät muun muassa puuroriisiä, perunamuusijauhetta, säilykekeittoa ja kahvia. Mukana oli myös jouluisia tuotteita kuten glögiä, pipareita ja joulusuklaata.

Enon seurakunnan omalla keräyksellä täydennettiin seurakunnan joulukasseja kahvi-, pipari- ja suklaalahjoituksilla, joita saatiin 46 joulukassiin. Yhteensä Enossa jaettiin ennätykselliset 170 joulukassia.

Seurakuntien diakoniatyöntekijät jakavat kassit ennen joulua apua tarvitseville pyyntöjen perusteella. Kassien lisäksi seurakunnat saivat lahjoituksina runsaasti lahjakortteja vähävaraisille jaettavaksi.

Enossa seurakunta lahjoitti lapsiperheille lahjakortit ruokakauppaan ja toteutti yhdessä K-Markettien kanssa Joulupuu-lahjakeräyksen lapsille. Vaara-Karjalan seurakunta tekee yhteistyötä tuupovaaralaisten ja kiihtelysvaaralaisten järjestöjen ja yrittäjien kanssa paikallisissa joulukukka- ja lapsiperheiden ruoka-apukeräyksissä.

Joensuun ev.lut. seurakunnat keräävät lisäksi rahalahjoituksia verkossa. Kotimaanapu.fi-sivustollaLinkki avautuu uudessa välilehdessä auki oleva keräys on tuottanut tiistaihin 19.12. mennessä 2940 euroa. Joensuun alueen vähävaraisia voi edelleenkin auttaa rahalahjoituksella, sillä verkkokeräys on auki tiistaihin 26.12. saakka.

Joensuun ev.lut. seurakunnat kiittävät lämpimästi kaikkia lahjoittajia ja välittävät avun perille sitä tarvitseville paikallisille ihmisille.

Seurakuntien joulusivusto: www.hoosianna.fi

Wed Dec 20 09:01:00 EET 2023