Tuhkakeskiviikon messuissa on mahdollisuus saada tuhkaristi otsaan

Pappi piirtää henkilön otsaan tuhkaristin.

Kuva: Kirkon kuvapankki / Aarne Ormio.

Keskiviikko 14. helmikuuta on tänä vuonna sekä ystävänpäivä että tuhkakeskiviikko. Tuhkakeskiviikko on saanut nimensä siitä, että Raamatussa säkkiin pukeutuminen ja tuhkan ripotteleminen pään päälle ovat eräs vertauskuva katumukselle ja parannukselle.

Tuhkakeskiviikkoa vietetään Joensuun seurakunnissa iltamessujen voimin. Enon ja Pielisensuun kirkoissa messu alkaa kello 18, kun taas Joensuun ja Rantakylän kirkoissa aloitetaan kello 19. Myös Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla pidetään hartaushetki kello 11.

Keskiviikon messussa on mahdollisuus saada otsaansa tuhkaristi katumuksen ilmauksena. Risti sisältää puun palamisessa syntyvää tuhkaa ja öljyä.

Tuhkakeskiviikosta alkaa 40 arkipäivää kestävä paastonaika, joka kestää pääsiäiseen saakka. Vinkkejä paastonviettoon löytyy Suomen evankelis-luterilaisen kirkon paastokalenteristaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Paastokalenterin ensimmäinen luukku aukeaa laskiaistiistaina 13. helmikuuta ja viimeinen luukku toisena pääsiäispäivänä 1. huhtikuuta. Kalenterin 49 luukussa on rohkaisevia elämänohjeita, lempeitä ehdotuksia, rukouksia ja lainauksia virsistä. Seitsemän viikon aikana nostetaan paastoon, rukoukseen, hiljentymiseen ja hengellisyyteen, luopumiseen, oikeudenmukaisuuteen, luomakuntaan ja lähimmäisenrakkauteen liittyviä teemoja.

“Paastonaika kutsuu meitä kohtuullisuuteen ja yksinkertaistamiseen. Elämän äärelle asettumiseen rehellisesti ja kohti katsoen. Mistä voisimme päästää elämässämme irti? Mikä sitoo meitä liikaa? Pyhiinvaellus on irti päästämisen ja yksinkertaistamisen harjoitus, jonka voi tehdä arjen keskellä, luonnossa tai kaupungin sykkeessä. Tapa on vapaa, ja pian sen huomaa: mieli rauhoittuu ja liikkeessä levähtäminen hoitaa kokonaisvaltaisesti”, kertoo paastokalenterin tekstejä laatinut pyhiinvaellustoiminnan projektipäällikkö Annastiina Papinaho Turun arkkihiippakunnasta.

2024-02-09 09:06:48.0