Sota vai rauha – Konsertti talvisodan päättymisen vuosipäivänä Pyhäselän kirkossa

Minna Raassina ja Raimo Paaso nojaavat flyygelin kanteen.

Sota vai rauha -konsertissa esiintyvät Minna Raassina ja Raimo Paaso. Kuva: PiirtoPhotography/Sirpa Mikkonen.

Pyhäselän kirkossa talvisodan päättymisen vuosipäivänä 13. maaliskuuta kuultava musiikkikokonaisuus on saanut innoituksensa monestakin säikeestä, joista yksi olennaisista on Kerttu Pesosen evakkomatka 9-vuotiaana huostaanotettuna orpona ja kahden pikkuveljen isosiskona Jääskestä Eurajoelle vuonna 1939. Konserttikokonaisuuden koonnut kiihtelysvaaralaissyntyinen laulaja-urkuri Minna Raassina on Kerttu Pesosen tyttärentytär.

Tämänhetkinen Euroopassa käytävä hyökkäyssota ja kotimaahamme saapuneet pakolaiset muistuttavat menneiden ja vielä hauraasti keskuudessamme elävien suomalaissukupolvien kohtaloista. Myös Lähi-idän tapahtumat ovat nostaneet isänmaamme lähihistorian vaiheet monille aiempaa vahvemmin mieleen.

Konserttiohjelmassa kuullaan tunnettua musiikkia: muun muassa Narvan marssi, Aili Runnen Laps’ olen Karjalan, Sibeliuksen Jääkärimarssi sekä Ernest Goldin Exodus ”Sain kauniin maan”. Ohjelmassa on myös neuvostohallinnon marraskuussa 1939 tilaamia käyttämättä jääneitä kansanlaulusovituksia Helsingin valtauksen voitonjuhlaa varten. Lutherin Jumala ompi linnamme toteutetaan harvemmin käytetyssä vanhassa, rytmikkäässä sävelasussaan ja vanhimpana suomenkielisenä käännöksenä.

Konsertin musiikki tuo esille konfliktien eri puolia ja toivottavasti koskettaa kuulijaa vaikkapa oman kansamme vaiheitten näkökulmasta. Ohjelmassa on myös Minna Raassinan säveltämä Ravensbrückin rukous ”Jumala, älä muista vain hyviä ihmisiä”, jonka teksti on peräisin tuntemattomaksi jääneeltä keskitysleirin naisvangilta.

Muusikot Minna Raassina (Savonlinna) ja Raimo Paaso (Oulu) tekevät yhteistyötä muun muassa laulaja-pianistiduona, jossa laulajan ja pianistin osat vaihtuvat molemmin puolin. Minna Raassina on Savonlinnan seurakunnan johtava kanttori, Raimo Paaso toimii Oulun hiippakunnassa kirkkomusiikin asiantuntijana. Taiteilijoita yhdistää halu löytää musiikin kautta kosketus kuulijan maailmaan niin, että kuultu musiikki koettaisiin merkityksellisenä ja yhteisenä kokemuksena, ei vain taiteilijoiden numerona.

Konsertti talvisodan päättymisen vuosipäivänä keskiviikkona 13.3.2024 Pyhäselän kirkossa klo 18. Minna Raassina (laulu, urut ja piano) sekä Raimo Paaso (laulu, urut ja piano). Vapaaehtoinen ohjelmamaksu 10 euroa.

2024-03-01 08:37:00.0