Pääsiäinen houkuttelee väkeä kirkkoihin – Viime vuonna yli 6 600 kävijää Joensuussa

Krusifiksi Rantakylän kirkon alttarilla.

Pääsiäinen ja sitä edeltävä hiljainen viikko houkuttelevat kävijöitä seurakuntien tilaisuuksiin. Viime vuonna pääsiäisen tapahtumiin osallistui yli 6 600 ihmistä Joensuun seurakunnissa. Tätä suurempia osallistujamääriä on vain toisena kirkkovuoden kohokohtana joulun aikaan.

Kiirastorstai: hiljaisen viikon suosikki

Pääsiäisenä suosituimpia tapahtumia ovat kiirastorstain messut. Kiirastorstain iltamessuissa muistellaan opetuslasten viimeistä ateriaa, jonka he viettivät Jeesuksen kanssa. Ne houkuttelivat viime vuonna Joensuun kirkkoihin ja seurakuntataloille lähes 1 000 kävijää.

Messun lopussa aletaan siirtyä jo pitkäperjantain tunnelmiin. Alttari riisutaan kynttilöistä ja kankaista, ja se verhotaan mustaan surun ja kuoleman merkiksi.

Tänä vuonna kiirastorstaina 28.3. on tarjolla messuja:

• klo 18 Rantakylän, Pyhäselän, Enon ja Tuupovaaran kirkoissa sekä Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla
  • klo 19 Pielisensuun, Joensuun ja Noljakan kirkoissa
  • klo 20 Utran kirkossa

Pitkäperjantai: kirkkovuoden surujuhla

Pitkäperjantai on kirkkovuoden ainoa surujuhla. Silloin on Kristuksen ristiinnaulitsemis- ja kuolinpäivä. Kirkoissa vietetään pitkäperjantaina sanajumalanpalvelus eli jumalanpalvelus ilman ehtoollista.

Pitkäperjantain 29.3. sanajumalanpalveluksia vietetään:

• klo 10 Pielisensuun, Rantakylän, Pyhäselän, Enon ja Joensuun kirkoissa sekä Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla
  • klo 15 Tuupovaaran kirkossa

Lisäksi Jeesuksen kuolinhetken hartaus on klo 15 Noljakan kirkossa.

Lankalauantai: yömessut houkuttelevat valvomaan

Pääsiäisenä juhlitaan Jeesuksen ylösnousemusta. Pääsiäisen juhla alkaa jo lauantain ja sunnuntain välisenä pääsiäisyönä, jolloin seurakunnissa vietetään pääsiäisyön messua. Ne houkuttelivat viime vuonna yli 400 osallistujaa.

Lankalauantain 30.3. yömessuun pääsee osallistumaan:

• klo 22 pääsiäisyön Tuomasmessu Rantakylän kirkossa
  • klo 23 pääsiäisyön messu Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla, Taizé-messu Pielisensuun kirkossa ja englanninkielinen messu Joensuun kirkossa

Pääsiäispäivä ja toinen pääsiäispäivä: riemujuhla vetää väkeä

Pääsiäisen juhlinta jatkuu pääsiäispäivän ja toisen pääsiäispäivän messuissa. Niissä muistetaan Jeesuksen ylösnousemusta ja ilmestymistä opetuslapsille. Kävijämäärältään ne ovat pääsiäisen ajan toiseksi ja kolmanneksi suosituimmat päivät reilulla 600 ja 500 messukävijällä.

Pääsiäispäivän 31.3. jumalanpalveluksia vietetään:

• klo 10 Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän, Pyhäselän ja Enon kirkoissa sekä Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla
  • klo 13 Noljakan kirkossa
  • klo 14 Tuupovaaran kirkossa

Toisena pääsiäispäivänä 1.4. messuihin ja hartaushetkiin pääsee:

• klo 10 Joensuun, Rantakylän, Pielisensuun ja Hoilolan kirkoissa
  • klo 12 Uimaharjun koululla (Harjunraitti 9)
  • klo 13 Messy Church Noljakan kirkossa
  • klo 14 Reijolan seurakuntatalolla

Lisää pääsiäisen ajan tapahtumia löytyy: hoosianna.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mon Mar 25 08:48:21 EET 2024