Eri-ikäiset esiintyjät pääsevät lavalle musiikkinäytelmässä – ”Tärkeää tarjota mahdollisuus kulttuurin harrastamiseen Joensuun reuna-alueilla”

Sara Karvinen ja Moona Leppänen levittävät siveltimellä meikkiä Maria Purasen otsaan.

Sara Karvinen ja Moona Leppänen meikkaavat näytelmässä mummoa esittävää Maria Purasta. Kuva: Merja-Leena Määttälä.

Millaisia ovat nuorten unelmat ja huolet? Rauha-musiikkinäytelmä porautuu kolmen nuoren elämään. Näytelmän teemoina ovat esimerkiksi kiusaaminen, lapsen suhde vanhempiinsa ja opiskelupaineet.

Näytelmässä mukana on eri-ikäisiä esiintyjiä Enosta ja lähialueilta. Nuorimmat ovat alakouluikäisiä ja vanhimmat aikuisia. Näytelmän päärooleissa nähdään Maria Puranen (mummo), Eevi Piiroinen (teini), Hanna Korpi-Hyövälti (esikoinen) ja Inki Turunen (juniori).

Musiikkinäytelmän on toteuttanut Enon seurakunta ja enolainen kristillisen musiikin yhdistys Veräjä. Seurakunta on tehnyt yhteistyötä Veräjän kanssa jo parin vuosikymmenen ajan. Yhteistyönä ovat syntyneet näytelmät Ristin juurelta (2017–2018) ja Ole minulle joku (2019) sekä suomalaiset messut ja kansainväliset joululaulut.

– Meille on tärkeää tarjota mahdollisuus laadukkaaseen kulttuurin harrastamiseen Joensuun reuna-alueilla, jossa mahdollisuudet harrastamiseen ovat pienemmät kuin kantakaupungissa, kertoo näytelmän ohjannut Enon seurakunnan nuorisotyönohjaaja Saija Ihalainen.

Käsikirjoituksen on laatinut Veräjän käsikirjoitusryhmä. Musiikkina kuullaan suomalaista pop-, rock- ja gospelmusiikkia.

Näytelmä on saanut 5 000 euron projektirahoituksen Joensuun seurakuntayhtymältä ja 2 000 euron avustuksen Joensuun kaupungilta.

Näytelmää esitetään Enossa Louhiteatterissa (Heintie 16) lauantaina 13.4. kello 14 ja 17, Kontiolahdella Ohto-auditoriossa (Keskuskatu 11) sunnuntaina 14.4. kello 15 ja Joensuussa Sirkkalan liikkumiskeskuksessa (Sirkkalantie 12) lauantaina 20.4. kello 15.

Musiikkinäytelmää pääsee katsomaan maksutta. Käsiohjelman voi halutessaan ostaa hintaan 10 €. Paikan varaamista ennakkoon suositellaan puhelimitse 040 012 0914.

Tue Apr 09 08:10:00 EEST 2024