Apua hermojensa pettämistä pelkääville ja lähisuhdeväkivaltaa käyttäneille perheneuvonnasta

Kahdet kenkäparit seisovat eri puolilla oranssia viivaa.

Kuva: iStock.

Kirkkohallituksen keskusrahasto myönsi Joensuun perheasiain neuvottelukeskukselle 45 220 euron suuruisen avustuksenLinkki avautuu uudessa välilehdessä lähisuhdeväkivaltatyön kehittämiseen perheneuvonnassa. Mitä avustuksella käytännössä tehdään?

Perheasiain neuvottelukeskus tarjoaa Turvaraja-kokeilussa lähisuhdeväkivallan ehkäisyyn ja katkaisuun tähtäävää työskentelyä aikuisille, joilla on vaikeuksia hermojensa hallinnassa tai jotka ovat käyttäneet väkivaltaa kumppaniaan tai lapsiaan kohtaan.

Väkivalta voi olla esimerkiksi henkistä, fyysistä, taloudellista tai seksuaalista väkivaltaa. Työskentely ei kuitenkaan sovellu tilanteisiin, joissa seksuaalinen väkivalta on kohdistunut lapseen.

Yksilötyöskentelyn kesto on noin 10–15 kertaa. Prosessi koostuu väkivaltaisen käytöksen tunnistamisesta ja arvioinnista, henkilökohtaisten muutostarpeiden ja -tavoitteen hahmottamisesta, asiakaskohtaisesta työskentelystä väkivaltaisen käytöksen ehkäisemiseksi tai katkaisemiseksi sekä prosessin lopetus- ja seurantavaiheesta. Turvaraja-työtä tekevät tehtävään koulutetut perheneuvojat.

Yksilötyöskentelyyn voi hakeutua ottamalla yhteyttä Joensuun perheasiain neuvottelukeskuksen ajanvaraukseen maanantaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin kello 9–11 ja tiistaisin kello 10–12 p. 050 430 8472 tai nettilomakkeella osoitteessa joensuunseurakunnat.fi/apua-ja-tukea/parisuhde-ja-perheneuvontaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Ettei hermo menisi -tukiryhmä vanhemmille

Yksilötyöskentelyn lisäksi Turvaraja-kokeilu tarjoaa tukiryhmää vanhemmille, jotka kokevat menettävänsä malttinsa helposti lasten kanssa. Ryhmässä voi tarkastella omaa olemistaan stressaavissa tilanteissa ja etsiä erilaisia toimintatapoja.

Ryhmä käynnistyy, kun siinä on vähintään 4–5 osallistujaa, ja se kokoontuu tiistaisin klo 17–18.30 Joensuun perheasiain neuvottelukeskuksessa (Muuntamontie 2). Kesällä kokoontumisissa on tauko, muutoin kokoontumisia on yhteensä 20. Ryhmässä sitoudutaan aktiiviseen paikallaoloon ja luottamuksellisuuteen. Jäsenet valitaan haastatteluilla.

Ryhmää ohjaa perheneuvoja, perhepsykoterapeutti (ET) Anna-Riitta Pellikka. Ryhmästä kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä puhelimitse Pellikkaan p. 050 5681 739.

Mikä Turvaraja?

Turvaraja on Joensuun perheasiain neuvottelukeskuksen kokeilu, jossa tutkitaan, millä tavoin lähisuhdeväkivaltatyötä voidaan toteuttaa osana perheasiain neuvottelukeskuksen toimintaa.

Kokeilu tarjoaa Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella intensiivistä keskusteluapua ja muutostyöskentelyä lähisuhteissaan väkivaltaa käyttäneille tai sen käyttöä pelkääville. Työskentelyn tavoitteena on lisätä perhe- ja parisuhteiden turvallisuutta.

Työskentely perustuu väkivallan ehkäisyyn ja katkaisuun soveltuviin menetelmiin ja keskittyy tunnesäätelyyn liittyvään reaktiiviseen väkivaltaan. Erityisenä kohderyhmänä ovat lapsiperheet.

Kokeilun toteuttamisaika on 1.1.2024–28.2.2025. Joensuun perheasiain neuvottelukeskus on osa Joensuun evankelis-luterilaista seurakuntayhtymää.

2024-04-10 08:43:00.0