Lapset bongaavat lintuja Vaiviossa – Palkintoina linnunpönttöjä ja lintukirjoja

Talitiainen on oksan päällä.

Vaivion kurssikeskuksessa vietetään Lasten lintuviikkoa reilun kolme viikon ajan 10.5.–2.6. Tarjolla on rastireitti, joka tutustuttaa lintujen pesintään. Merkkejä pesinnästä voivat olla esimerkiksi laulava, pesämateriaaleja kantava tai mahdolliseen pesäpaikkaan usein pujahtava lintu. Lintulajien tunnistamista ei vaadita.

Rastireitti on maksuton ja ikärajaton, eikä sen kulkeminen vaadi ennakkoilmoittautumista. Reitin lähtöpiste sijaitsee Vaivion kurssikeskuksen parkkipaikalla, josta on opastus läpi koko reitin. Kierroksen pituus on noin kaksi kilometriä. Polku on leveä ja helppokulkuinen, joskin korkeuseroja löytyy.

Luontopolun varrella on laavu, jossa on mahdollisuus osallistua arvontaan. Arvonnasta voi voittaa lintuaiheisia palkintoja. Ensimmäiset rastiradan suorittaneet saavat laavulta mukaan ilmaisen linnunpöntön.

Lasten lintuviikon taustalla ovat BirdLife Suomi, Luonto-Liitto ja Natur och Miljö. Valtakunnallista tapahtumaa on järjestetty vuodesta 2004 alkaen, ja siihen osallistuu vuosittain useita tuhansia lapsia ja aikuisia.

Vaivion kurssikeskuksen omistaa Joensuun evankelis-luterilainen seurakuntayhtymä.

Lasten lintuviikko Vaivion kurssikeskuksessa 10.5.–2.6. Lähtö kurssikeskuksen parkkipaikalta Vaiviontie 21 B, Harinjärvi.

Tue May 07 07:51:18 EEST 2024