Jumalapalveluksiin voi osallistua kirkoissa jälleen kesäkuussa

Suomen hallitus päätti maanantaina 4.5.2020, että koronatilanteen vuoksi asetettuja kokoontumisrajoituksia voidaan ryhtyä purkamaan vaiheittain. Päätösten myötä alle 50 ihmisen tilaisuuksia on mahdollista järjestää 1.6.2020 alkaen.

Suomen ev.lut. kirkon piispat ovat todenneet päätöksen merkitsevän sitä, että jumalanpalvelukset voidaan toteuttaa kesäkuun alusta alkaen läsnä olevan seurakunnan kanssa. Jumalanpalveluksissa voidaan viettää myös ehtoollista.

Joensuun seurakunnissa jumalanpalvelus on välitetty poikkeusolojen aikaan seurakuntalaisille videotallenteiden välityksellä. Kesäkuun alusta alkaen jumalanpalveluksiin on mahdollista osallistua myös Joensuun seurakuntien kirkossa. Jumalanpalveluksiin voi osallistua enintään 50 ihmistä.

Kokoontumisrajoitusten vaiheittainen purkaminen mahdollistaa myös rippikoulujen järjestämisen lähiopetuksena. Piispojen ohjeen mukaan yön yli kestäviä leirejä ei suositella pidettäväksi ennen juhannusta.

Joensuun seurakuntayhtymän seurakunnat ovat päättäneet järjestää kesän 2020 rippikoulut turvallisuussyistä päivärippikouluina. Leirimuotoisia rippikouluja ei järjestetä, koska leiriolosuhteissa hallituksen suosittamien turvaetäisyyksien ja tilojen väljyyden toteuttaminen olisi vaikeaa. Joensuun seurakunnissa järjestetään kesäisin useita rippikouluja, ja esimerkiksi Vaivion kurssikeskuksessa pidetään usein kaksi leiriä samaan aikaan. Näissä tapauksissa myös suositus enintään 50 osallistujasta ylittyisi.

Rippikoulujen konfirmaatioista ja niiden ajankohdista päätetään myöhemmin. Konfirmaatioista tiedotetaan rippikoululaisille ja heidän huoltajilleen.

Seurakuntayhtymän Vaivion kurssikeskuksessa ja Hietajärven leirikeskuksessa ei järjestetä touko-elokuussa lainkaan seurakuntien leirejä. Rippikoulujen lisäksi myös muut kesälle suunnitellut leirit toteutetaan mahdollisuuksien mukaan päivätoimintana.

Hallituksen koronavirustilanteen vuoksi tehtyjen rajoitusten lieventäminen vaikuttaa myös seurakuntien tilojen käyttöön. Joensuun seurakuntien tiloja on mahdollista vuokrata 1.6.2020 mm. muisto-, juhla- ja perhetilaisuuksiin. Tilojen käytössä tulee huomioida paikalla olevien ihmisten määrä. Pienissä tiloissa väkimäärää joudutaan rajaamaan alle 50 henkilöön.

2020-05-06 12:06:00.0