Yhteinen kirkkoneuvosto: Uusi työryhmä luotsaamaan Joensuun seurakuntien tulevaisuustyötä

kuvituskuva

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan 18.5.2021 perustaa tulevaisuustyöryhmän, joka avustaa seurakuntayhtymää ja siihen kuuluvia seurakuntia mm. strategian valmistelussa ja kokeilutoiminnassa, seurakuntalaisten osallisuuden edistämisessä sekä hengellisen ydintehtävän esillä pitämisessä.

Työryhmä koostuu pääosin seurakuntavaaleilla valituista luottamushenkilöistä. Tulevaisuustyöryhmän jäseniksi nimettiin Tiina Sotkasiira, Pekka Auvinen, Petri Hämäläinen, Antti Kyytsönen, Iiris Lehto ja Kaija Majoinen. Yhteyshenkilönä tulevaisuustyöryhmän ja yhteisen kirkkoneuvoston välillä toimii kirkkoherra Tiina Reinikainen. Työryhmä toimii nykyisellä kokoonpanollaan vaalikauden loppuun 31.12.2022 saakka.

Joensuun hautausmaan uuden toimisto- ja huoltorakennuksen hankesuunnittelu alkaa

Joensuun hautausmaalle rakennetaan uusi toimisto- ja huoltorakennus vuoden 2023 loppuun mennessä. Nykyinen huoltorakennus on vuodelta 1973 ja sitä on laajennettu vuonna 1982. Lisäksi vuonna 1991 rakennettiin samaan yhteyteen kasvihuone ja myymälä. Rakennusten korjausvelka on yli miljoona euroa, joten nykyisten rakennusten peruskorjaus ei ole realistinen vaihtoehto.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan perustaa työryhmän uuden toimisto- ja huoltorakennuksen hankesuunnitelman laatimista varten. Hankesuunnitelma on tarkoitus jättää Joensuun seurakuntayhtymän kiinteistötoimikunnalle syyskuussa 2021. Hankkeessa tullaan ottamaan huomioon myös hautausmaan liikennejärjestelyt, sillä Joensuun kaupungin suunnitelmissa on poistaa lähivuosina Ristinkappelille johtava tonttiliittymä Koulukadun ja Rauhankadun tulevan kiertotieliittymän vuoksi.

Kirkkoneuvosto esittää tuloveroprosentin pitämistä ennallaan

Lisäksi yhteinen kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle tuloveroprosentin pitämistä nykyisellään (1,55 %) vuonna 2022. Seurakuntayhtymän talouden tasapaino pyritään säilyttämään ilman tuloveroprosentin muutosta myös poikkeuksellisissa oloissa. Epävarmuus talouden kehittymisestä on edelleen suuri ja seurakuntayhtymän vuoden 2022 talousarvion valmistelu käynnistetään edellisen vuoden tavoin vasta elokuussa 2021.

2021-05-18 19:22:29.0