Hoosianna kajahtaa kirkoissa taas – Adventti avataan myös Penttilän amfilla

11 International Christmas Joensuun kirkko, kuva Timo Villanen.jpg

Joensuun kirkon adventtijumalanpalvelus alkaa klo 10. Kuva: Timo Villanen

Adventtiaika avataan Joensuun ev.lut. seurakunnissa ensi sunnuntaina 28.11.2021 perinteiseen tapaan laulamalla Hoosiannaa ensimmäisen adventin jumalanpalveluksissa.

Jumalanpalvelukset alkavat Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän, Pyhäselän ja Tuupovaaran kirkoissa klo 10, Noljakan kirkossa klo 12, Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla klo 13 ja Enon kirkossa klo 18.

Ensimmäisestä adventista käynnistyy paitsi joulun odotus, myös uusi kirkkovuosi. Ensimmäinen adventtisunnuntai on yksi vuoden suosituimmista kirkkopyhistä.

Hoosianna-hymni lauletaan sunnuntaina 28.11. myös jo perinteeksi muodostuneessa Adventin avauksessa Penttilän amfilla klo 18. Tapahtumassa lauletaan joululauluja ja hiljennytään adventin sanoman ja rukousten äärellä. Tunnelmaa luovat ulkoroihut ja kynttilälyhdyt. Tilaisuuden päätteeksi juodaan glögiä ja syödään pipareita.

Kaikille avoimen tapahtuman ideana on avata joulu keskieurooppalaiseen tapaan ulkona. Pielisensuun seurakunta järjesti Adventin avauksen ensimmäisen kerran 13 vuotta sitten, kun Penttilän amfi oli juuri rakennettu.

2021-11-22 10:50:00.0