Joulukirkkoon pääsee tänä jouluna – tilaisuuksien osallistujamääriä rajataan

Joensuun kirkko jouluasussa: alttarilla joulukuusi. Ihmisiä penkeissä.

Joensuun kirkko. Kuva: Timo Villanen.

Joensuun seurakunnat järjestävät lukuisia joulukirkkoja, hartauksia ja kirkollisia toimituksia. Uusimman aluehallintoviraston koronaohjeistuksen mukaan tilaisuuksien osallistujamääriä rajataan normaalia pienemmiksi. Suuriin kirkkotiloihin mahtuu turvallisesti kuitenkin enemmän kuin 50 henkilöä. Hiippakunnat piispojen johdolla ovat olleet tiiviissä yhteydessä aluehallintoviranomaisiin ja sopineet yhteisistä pelisäännöistä.

– Kaikissa hiippakunnissa on joulukuun 2021 aikana muodostunut pääsäännöksi se, että jumalanpalveluksiin sekä kirkollisiin toimituksiin kuten hautajaisiin, kasteisiin ja vihkimisiin voidaan ottaa yksi kolmasosa kirkkotilan maksimihenkilömäärästä, kertoo Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen.

Kolmasosa maksimihenkilömääristä huomioiden Joensuun kirkon jumalanpalveluksiin voi osallistua torstaista alkaen 300 henkilöä ja Pielisensuun kirkon jumalanpalveluksiin 165 henkilöä. Rantakylän kirkkoon mahtuu 165 ja Utran kirkkoon 100 osallistujaa. Noljakan kirkkoon mahtuu 80 henkilöä. Maaseudun seurakunnissa kirkkoihin mahtuu Enossa 335 ja Pyhäselässä 130 henkilöä. Pienemmissä tiloissa kuten seurakuntataloissa ja kappeleissa noudatetaan torstaista alkaen 50 henkilön enimmäismäärää. Kaikissa tiloissa huomioidaan tilojen kapasiteetti ja mahdollistetaan osallistujille riittävät turvavälit.

Turvallisen adventin ja joulun ajan toteutumiseksi seurakunnat suosittelevat kasvomaskin käyttöä kaikissa tilaisuuksissaan. Samoin on tarpeen huolehtia hyvästä käsihygieniasta ja tulla tilaisuuksiin vain oireettomana.

Osaa jumalanpalveluksista voi seurata myös verkon välityksellä. Esimerkiksi jouluaaton kaksikielinen messu klo 13 Joensuun kirkosta on nähtävissä suorana verkkolähetyksenä Joensuun seurakuntien Toivon tähden -kanavalla YouTubessa. Myös Pielisensuun kirkon jouluaamun sanajumalanpalvelusta klo 9 sekä loppiaisen messua klo 10 voi seurata verkossa Toivon tähden -kanavalla. Joensuun verkkolähetysten lisäksi on mahdollista seurata valtakunnallisia jumalanpalvelusten tv- ja radiolähetyksiä.

Koronapassin käyttöönotto julkisessa uskonnonharjoituksessa ei ole mahdollista nykyisen lainsäädännön mukaan. Sen sijaan kirkoissa järjestettävissä konserteissa koronapassia voi käyttää 50 hengen rajoituksen välttämiseksi. Tilaisuuksissa, joissa kirkkotilat on vuokrattu ulkopuolisille esiintyjille, mahdollisista koronapassijärjestelyistä ja tiedotuksesta vastaavat tilaisuuden järjestäjät.

Lisätietoja tapahtumista löytyy Joensuun seurakuntien verkkosivujen tapahtumakalenterista: www.joensuunseurakunnat.fi/tapahtumat. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Wed Dec 22 18:16:00 EET 2021