Kiihtelysvaaran tulevan kirkon luonnokset nähtävillä

maisema kirkon pihalta, keltainen puinen kellotapuli ja kirkkorakennus

Uuden Kiihtelysvaaran kirkon tämän hetkiset luonnokset ovat nähtävillä sekä Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla että Kiihtelysvaaran palvelupisteellä tiistaista 11.1. klo 12 alkaen perjantaihin 21.1. klo 12 saakka. Molemmissa paikoissa esitellään mm. visualisointi, joka kuvaa kirkkoa ulkopuolelta, sisätiloja esittelevä pohjapiirros, julkisivukuvia sekä arkkitehdin suunnitelmaselostus.

Seurakuntalaiset voivat käydä tutustumassa suunnitelmiin ja jättää paikan päällä aloitelaatikkoon omalla nimellään ja yhteystiedoillaan varustetut ideat ja ehdotukset kirkon jatkosuunnittelua varten. Kirkon rakennustoimikunta käy arkkitehdin kanssa saadut ehdotukset läpi ja huomioi ne suunnittelussa mahdollisuuksien mukaan.

Suunnitelmiin on mahdollista tutustua myös Kiihtelysvaaran kirkon verkkosivuilla ja ideoita voi jättää sähköpostilla seurakuntayhtymän kiinteistöpäällikkö Jussi Nevalaiselle (jussi.nevalainen(a)evl.fi) ja Vaara-Karjalan kirkkoherra Anne Angervolle (anne.angervo(a)evl.fi).

Ainutlaatuinen rakennushanke

Kiihtelysvaaran uuden kirkon hanke on Suomessa ainutlaatuinen. Monitoimikirkko toteutetaan suoraan vanhan paikalle, keskelle historiallista kirkkomaata. ”Saman katon alle” -periaatteen mukaisesti kaikki seurakunnan toiminnot jumalanpalveluksista kerhoihin ja ruuanlaittoon tapahtuvat samassa rakennuksessa.

Rakennuksen arkkitehtuuri on yhdistelmä uutta ja vanhaa.

– Rakennus jatkaa pitkää suomalaista ristikirkkoperinnettä, ja se toteutetaan hirrestä. Kirkon ulkohahmo ja sisätilat ovat kuitenkin selkeästi omaehtoisen uudenlaiset ja talotekniikka nykyaikaista, kertoo Kiihtelysvaaran kirkon suunnittelusta vastaava arkkitehti Riikka Kuittinen.

Keskellä sijaitsevaan kirkkosaliin on suora, seremoniallinen käynti.

– Kattolyhty valaisee salia ylhäältä päin, ja kuorin erityisyyttä korostetaan epäsuoralla pohjoisvalolla. Keskiosan sakraalius näkyy myös rakennuksen ulkohahmossa katon korkeutena, Kuittinen kuvailee.

Kirkon sijoittumista tontille määrittelevät vanhat haudat sekä vanhan kirkon säilynyt viinikellari.

– Vanha viinikellari pyritään budjetin salliessa säilyttämään. Lisäksi kirkkomaalle sijoitetaan vanhan kirkon muistelupaikka ja lahjoituksena saatava muistopatsas. Myös rauniokirkon hiiltynyt risti ja sopiva määrä talkoilla tehtyjä penkkejä sijoitetaan edelleen kirkkomaalle, Kuittinen kertoo.

Seurakuntalaisten toiveet näkyvät luonnoksissa

Seurakuntalaisten toiveet on pyritty ottamaan huomioon Kiihtelysvaaran kirkon suunnittelussa. Vuosi sitten julkaistun kyselyn perusteella seurakuntalaiset toivoivat puista ristikirkkoa, joka on valoisa ja arvokas. Myös sisätilojen käytettävyyttä ja ympäröivän maiseman hyödyntämistä pidettiin tärkeänä.

Kyselyn tulosten lisäksi seurakuntalaisten näkemyksiä on voitu välittää arkkitehdille kirkon rakennustoimikunnan kautta. Myös luottamushenkilöt Vaara-Karjalan seurakuntaneuvostossa sekä Joensuun seurakuntayhtymän yhteisessä kirkkoneuvostossa ja kirkkovaltuustossa ovat olleet tiiviisti mukana tekemässä päätöksiä tulevasta kirkosta.

Vallitsevan koronatilanteen vuoksi suurempaa yleisötilaisuutta luonnosten esittelemiseksi ei voida valitettavasti järjestää. Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla ja palvelupisteellä luonnoksiin voi tutustua turvallisesti voimassa olevia rajoituksia ja hygieniasuosituksia noudattaen.

Rakennustyöt käyntiin ensi vuonna

Kiihtelysvaaran uuden kirkon suunnittelijaksi valittiin maaliskuussa 2021 Luo arkkitehdit Oy. Hankkeen päävastuullinen arkkitehti on Riikka Kuittinen, joka toimii tiiviissä yhteistyössä kirkon rakennustoimikunnan kanssa.

Uuden kirkon luonnos pyritään saamaan valmiiksi kevään 2022 aikana, jonka jälkeen se tullaan käsittelemään Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän päätöksentekoelimissä. Tavoitteena on käynnistää rakennustyöt kevään 2023 aikana.

Tue Jan 11 11:30:00 EET 2022