Palveluoperaatio Saapas

Palveluoperaatio Saapas on on yksi ev.lut. kirkon nuoriso- ja erityisnuorisotyön muoto. Se tarjoaa nuorisotyön palveluita nuorille, jotka viettävät aikaansa muualla kuin järjestetyn nuorisotoiminnan piirissä. Saappaan valtakunnallista toimintaa koordinoi Lasten ja nuorten keskus ry (ent. Nuori Kirkko ry), Joensuussa toimintaa ohjaa erityisnuorisotyönohjaaja.

Saappaassa toteutetaan etsivän työn menetelmää ja toimintakokonaisuus muodostuu yöpäivystyksistä, festivaali- sekä NettiSaapas toiminnasta.

Vapaaehtoiset voimavarana

Saapas-toiminnan mahdollistavat mukana olevat vapaaehtoiset, jotka koulutetaan tehtäviin. Saapas-ryhmässä toimivan tulee olla täysi-ikäinen. Koulutusta järjestetään vuosittain ja niistä tiedotetaan mm. somessa sekä Kirkkotie-lehdessä.

Joensuussa Saapas järjestää säännöllisesti katupäivystyksen, joka alkaa perjantaisin klo 18. Poikkeuksista kerrotaan Joensuun Saapas FB-sivulla, linkki alla.

Saappaan vapaaehtoiset liikkuvat myös Saappaan autolla eri puolilla Joensuuta. Lisäksi Saapas pyrkii olemaan läsnä nuorten parissa erityispäivinä ja tapahtumissa.

Yhdistys tukena

Joensuun Saappaan toiminnan tueksi on perustettu oma yhdistys, Joensuun Saappaan Tuki ryLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Tukiyhdistyksen toimintaan ja jäseneksi on tervetullut jokainen, joka haluaa tukea nuorten hyväksi toteutettavaa toimintaa ja sen vapaaehtoisia.

erityisnuorisotyönohjaaja
Joensuun seurakuntayhtymä