Rippikoulu

”Rippikoulussa ei jäädä ilman naurua ja ketään ei jätetä yksin!”, nuoren kertomaa

Rippikoulu käydään yleensä sinä vuonna kun täytetään 15 vuotta ja siihen ilmoittaudutaan sitä edeltävänä syksynä, yleensä kahdeksannen luokan alussa. Jos nuori on kuitenkin vuotta vanhempi kuin luokkakaverinsa (esim. myöhäisemmän koulun aloituksen vuoksi), voi rippikouluunkin tulla halutessaan vuotta myöhemmin eli yhtä aikaa omien luokkakaverien kanssa.

Tarjolla on leiririppikouluja ja yksi päivärippileiri. Rippikoulu on mahdollista käydä myös myöhemmin, aikuis-, yksityis- tai pienryhmärippikouluna.

Rippikoulu antaa tienviittoja ja matkaeväitä aikuiseksi kasvamiseen ja elämän tärkeiden kysymyksien pohtimiseen kristinuskon näkökulmasta. Pohdinnan ja opettelemisen lisäksi tutustutaan seurakunnan elämään ja hiljennytään suuren Jumalan edessä.

Rippikoulun käynyt ja konfirmoitu seurakunnan jäsen voi toimia kummina ja osallistua itsenäisesti ehtoolliselle. Rippikoulu antaa myös oikeuden kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen ja osallistumiseen kirkollisissa vaaleissa.

Veisukirja ja virsikirja konfirmoitavan nuoren sylissä.

Vuoden 2024 rippikoulut

Rippikouluista kerrottiin elo-syyskuussa Rantakylän Normaalikoulun ja Pataluodon koulun oppilaille koulussa. Niille nuorille, joita ei tavoitettu näissä tapaamisissa, lähetettiin ripari-infovihko kotiin postissa. Sähköinen ilmoittautuminen oli auki 10.9.-30.9. välisenä aikana.

Jälki-ilmoittautumisen aikana lokakuun alkupuolella oli mahdollista ilmoittautua niihin ryhmiin, joissa oli vielä tilaa. Lähetimme asiasta kirjepostia heille, jotka eivät olleet ilmoittautuneet la 30.9. mennessä.

Ilmoittautuneille lähetettiin viikolla 41 sähköpostia, josta löytyi tietoa ryhmävalinnoista ja rippikoulun aloitusillasta.

Ripari-infovihko löytyy Ladattavia tiedostoja -kohdasta.

Osa Vaivion leirikeskuksen tiloista on sisäilmaongelmien takia poistettu käytöstä alkuvuodesta 2024. Tämä vaikuttaa kesän 2024 rippileireihin. Vaiviossa osa yhteisistä tiloista on muutettu henkilökunnan tiloiksi ja ruokailutilana toimii toinen luokkatiloista. Majoitus ja toimintatilakapasiteetin takia osa leireistä siirretään muualle. Rantakylän seurakunnan rippileireistä R4 ja R6 toteutuvat Vaiviossa ja R5 ja R7 Metsäkartanolla. Leirien ajankohdat tai leirimaksut eivät muutu.

Ryhmien aikataulut

Talvirippileiri R2 aikatauluLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Päivärippileiri R3 aikatauluLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Leiririppikoulu R4 aikatauluLinkki avautuu uudessa välilehdessä